söndag 23 oktober 2011

Våra "valpar" gör framsteg

Nu börjar rapporterna från förra kullens ägare att komma in om lyckade turer i skogen. Och jag vet att överskriften inte var rätt då dessa "våra valpar" inte längre är valpar utan unghundar på 15 månader som börjar visa framtassarna i skogen. Men för Sara, mig och mamma Mynta kommer de alltid vara "våra små valpar"...

För en tid sedan fick jag tillfälle att lyssna på Nimrods Mette Marit (Svea) som verkligen är lovande då hon körde tre drev på en förmiddagssväng. Två av dessa drev var runt 20 min vilket är lovande. De många småtappten var typiskt då hon hela tiden var lite för ivrig och sprang för fort vilket resulterade i att hon tappade spåret med jämna mellanrum. Men med lite mer träning så kommer många skyttar få njuta av hennes härliga drev! Jag har lite tur som jagar en del ihop med hennes husse och för mig så är ju givetvis känslan lite extra när "valparnas" drev ekar mellan bergen!

Rapporter har även kommit från norra Sverige där Nimrods Märta Louice (Märta) visar sin jaktlust. Tyvärr har de rådjur som de har på sina marker en tendens av att gå på lånsträck. Men vi hoppas att Märta ska få till det och hitta något sätt att få sina rådjur att bukta i närområdet.

Förra veckan så hade jag besök av Nimrods Kung Olav (Ozzy) som fick prova att jaga hjort. Han har tidigare jagat i för älgtäta marker vilket resulterat i några älgdrev vilket är mindre lyckat. Men att få kontakt med mycket hjort verkade vara en upplevelse för honom, om än lite förvirrande. Ägaren Jonas och jag lämnade efter någon timme våra hjorttätaste kullar och släppte åter Ozzy som fick upp och drev då riktigt skapligt för att hänga med några minuter och sedan vända tillbaka till husse.

I helgen hade "poletten" helt klart ramlat ner och Ozzy drev två rådjur till skott. Och nu har han kommit på att dessa mindre klövdjur är roligare att jaga då de buktar runt och blir kvar i området.


Ozzy har förstått vad han ska jaga och resultatet blev två smaldjur.

Hoppas att även alla ni övriga får en spännande höst!/Håkan

Inga kommentarer: